Menu

Etac, R82 en Convaid gecrashtest en standaard met transportbevestigingsogen voor veilig vervoer

Met ingang van 1 januari 2020 worden onze gecrashteste ((ISO 7176-19) rolstoelen, onderstellen en wandelwagens standaard geleverd met transportbevestigingsogen, ook wel taxi- of transportogen genoemd. Na een juiste bevestiging met de ogen kan de rolstoel, wandelwagen of zitsysteem (onderstel + zitvoorziening) dienen als veilige zitplaats voor vervoer in een (taxi/auto)bus.

Einde overgangstermijn Code VVR op 1 juli 2020
Volwassenen, jongeren of kinderen die permanent of tijdelijk aan een rolstoel, wandelwagen of zitsysteem gebonden zijn, zijn voor hun vervoer buitenshuis aangewezen op vervoermiddelen die daarvoor toegankelijk zijn. Daarbij staat het belang van veilig vervoer voorop volgens de code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers (VVR). Wanneer iemand de overstap van en naar een vaste autostoel kan maken tijdens vervoer, zal dit altijd de voorkeur hebben. Kan hij of zij dit niet, dan geldt per 1 juli 2020 dat een rolstoel, wandelwagen of zitsysteem alleen nog kan dienen als vervangende zitplaats als die voldoet aan de ISO 7176-19 (dat is de crashtest).

Sticker met haaksymbool teken van crashtest-safe
Door de sticker met het haaksymbool bij de transportbevestigingsogen ziet de chauffeur dat het een gecrashteste oftewel botsveilige-zitplaats is, zie afbeelding. De meeste vervoerders zullen cliënten vanaf 1 juli 2020 niet meer in een rolstoel, wandelwagen of zitsysteem zonder of met slecht leesbaar haaksymbool vervoeren. Chauffeurs krijgen van hun werkgever de opdracht om cliënten te weigeren als de rolstoel, wandelwagen of zitsysteem niet voldoet aan ISO7176-19 en / of als transportbevestingsogen ontbreken. Een overzicht van alle gecrashteste wandelwagens, rolstoelen, onderstellen en zitsystemen van Etac, R82 en Convaid, accessoires die nodig zijn voor veilig vervoer in voertuigen en aanvullende informatie, vind je op etac.com/nl-nl/vervoer. (Nog) niet veilig? Neem contact op met je hulpmiddelenleverancier. 

Oplossingen voor veilig vervoer van aangepaste of complexe rolstoelen en zitsystemen
Sommige rolstoelen en zitsystemen zijn zodanig complex of aangepast dat er geen crashtest mogelijk is. Onderling bekijken fabrikanten continu of het bereik van de crashtest is uit te breiden. Wanneer (delen van) producten gecombineerd worden kunnen fabrikanten middels het opstellen van een convenant kenbaar maken dat kwaliteit en veiligheid. Hierdoor voldoen ook bij Etac R82 steeds meer complex uitgevoerde rolstoelen aan de eisen voor veilig vervoer. Een actueel overzicht van opgestelde convenanten is te vinden op de site van de branchevereniging Firevaned. Blijkt een aangepaste, complexe rolstoel volgens de leverancier niet botsveilig te maken en overstap naar of van een vaste autostoel is niet mogelijk, dan mag de gebruiker ervan per 1 juli alleen nog individueel vervoerd worden. Per situatie wordt dan door de chauffeur bekeken wat de meest veilige manier is.

Overgangstermijn verlengd tot 1 juli 2020
De vernieuwde code VVR werd in oktober 2017 van kracht. De overgangsregeling om te voldoen aan de vernieuwde code is met een jaar verlengd tot 1 juli 2020. Tot 1 juli geldt dus nog de overgangstermijn, waarbij rolstoelen nog zonder haaksymbool vervoerd mogen worden, mits ze goed vast te zetten zijn. Het Platform Code VVR wil de extra tijd tot 1 juli onder meer gebruiken om met opdrachtgevers in verder gesprek te gaan over de noodzaak van veilig rolstoelvervoer. Behalve de Code is er ook een handige instructiekaart beschikbaar voor chauffeurs en bedrijven. Hierin staan richtlijnen voor het veilig vastzetten en vervoeren van rolstoelen en de inzittenden.

haaksymbool transportogenstandaard levering met transportogen

AkkoordDeze website maakt gebruik van cookies. U geeft, door gebruik te blijven maken van deze website aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op deze website

Lees meer over ons cookiebeleid